Articles

Deutsch ein Hit! Ναι μεν, αλλά… (2)

math 1 61-1Τι αξίζει το βιβλίο Deutsch ein Hit, το οποίο είμαστε αναγκασμένοι να διδάσκουμε, το γνωρίζουμε. Γεγονός είναι ότι περιέχει λάθη, δεν είναι προσαρμοσμένο στο ευρωπαϊκό πλαίσιο γλωσσομάθειας (Α1-2 Β1), δεν παρακινεί το μαθητή, δεν είναι φιλικό ούτε στον διδάσκοντα καθηγητή. Αυτού του είδους η κριτική θα μπορούσε να συνεχίζεται για αρκετές σειρές ή και σελίδες ακόμα.Δεν παύει όμως να είναι το βασικό βιβλίο – τουλάχιστον προς το παρόν – με το οποίο εμείς καλούμαστε να διδάξουμε. Στην αντίληψη των μαθητών μας ένα μέρος της διδασκαλίας των Γερμανικών είναι και το βιβλίο που έχουν στα χέρια τους, που είναι και η ύλη τους. Αυτό το βιβλίο ή την ύλη που περιέχει, προσπαθεί κάθε συνάδελφος καθηγητής με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, να διδάξει στην τάξη του.

Για να το πετύχουμε αυτό, προσπαθούμε να παρέμβουμε, να το απλοποιήσουμε ή και να αλλάξουμε πράγματα. Να κάνουμε το μάθημά μας ελκυστικότερο έστω και με αυτό το βιβλίο.Σε αυτή μας την προσπάθεια πιστεύω, ότι δεν πρέπει να απαξιόνουμε τελείως το βιβλίο, για δυο βασικούς κατά τη γνώμη μου λόγους: Πρώτον απαξιώνοντας το βιβλίο, εν μέρει απαξιώνουμε στα μάτια των μαθητών, την ίδια την διδασκαλία του μαθήματος μας. Υποτιμούμε την διδασκαλία των Γερμανικών και δίνουμε την εντύπωση στους μαθητές πως είναι κάτι «στριφνό», κάτι δύσκολο και περίπλοκο, όσο το βιβλίο που έχουν μπροστά τους. Ο μαθητής στην Ελλάδα είναι στενά δεμένος με την «ύλη», δηλαδή με το διδακτικό βιβλίο. Για μας είναι δυστυχώς αυτό που έχουμε στα χέρια μας. Έτσι απορρίπτοντας ή απαξιώνοντας το βιβλίο, κατά ένα μεγάλο μέρος στη συνείδηση των μαθητών κατηγορούμε το ίδιο το αντικείμενο διδασκαλίας και σε πολλές περιπτώσεις εμάς τους ίδιους, που δεν παύουμε να είμαστε φορείς του.

Ένας δεύτερος λόγος, για το οποίο θα πρέπει με μεγάλη προσοχή να αντιμετωπίζουμε το βιβλίο, είναι το γεγονός ότι για να κάνουμε κάτι «άλλο» - «διαφορετικό» θα πρέπει κατά κάποιο τρόπο να ξαναγράψουμε το βιβλίο, πράγμα αδύνατο. Δεν μπορούμε μονίμως στην τάξη να κάνουμε κάτι άλλο και από κάπου αλλού. Το μάθημά μας θα είχε τότε την ίδια ασυνέχεια όσο και το βιβλίο. Δεν μπορούμε να βρίσκουμε γραμματική, λεξιλόγιο, κείμενα, ασκήσεις, ακουστικά κτλ που να ταιριάζουν κάθε φορά, εκτός και αν ο κάθε ένας μας έγραφε από την αρχή ένα  νέο βιβλίο.


Αυτό ακριβώς διαπίστωσα και εγώ, προσπαθώντας να κάνω μάθημα. Κατέληξα στο συμπέρασμα, πως μια λύση είναι να κάνω μάθημα βασισμένος στο βιβλίο, στη ροή και στην ύλη που αυτό δίνει.
Έχοντας αυτό το σκεπτικό, δημιούργησα ένα υλικό, το οποίο αποτελείται από την μια, από έντυπο υλικό όπως ασκήσεις, γραμματική, λεξιλόγιο, τεστ, που διευκολύνουν  το μάθημα και από την άλλη υλικό για διαδραστικό πίνακα.
Το υλικό αυτό περιλαμβάνει όλη την διαδικασία του μαθήματος, από την παρουσίαση – παράδοση ως την άσκηση και επανάληψη. Στοιχεία πολιτισμού (Landeskunde) και διδακτικά παιχνίδια που εμπλουτίζουν το μάθημα. Προσπάθησα όσο ήταν δυνατόν να μένω στην ύλη που δίνει το βιβλίο, παρόλο που σε ορισμένα σημεία στάθηκε αδύνατο, οι αλλαγές είναι στο πνεύμα του βιβλίου.
Τα υλικά που θα παρουσιάζω σε αυτή την ιστοσελίδα είναι όλα δοκιμασμένα πέντε χρόνια, σε διάφορα σχολεία, με διάφορες τάξεις, τόσο αριθμητικά όσο και στη σύνθεση τους.
Πιστεύω, ότι με την δημιουργική κριτική όσων θέλουν να τα δοκιμάσουν, μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα τέτοιο υλικό, με το οποίο θα καθιστά το μάθημα μας, πολύ καλύτερο, ελκυστικότερο και πρωτότυπο. Σαν κλάδος θα έχουμε μια σαφέστερη άποψη και πρόταση, για το πώς θα πρέπει να είναι στις βασικές του αρχές ένα βιβλίο, που να ανταποκρίνεται στο επίπεδο γλωσσομάθειας και στην εποχή.
Θα χαρώ, να δοκιμάσετε αυτό το υλικό, να το κρίνετε, να προτείνεται κάτι καλύτερο και ίσως σωστότερο σε κάποιες περιπτώσεις, ώστε να κάνει την δουλειά μας πιο ευχάριστη και αποτελεσματική.

Μανόλης Παντελάκης